Julkisen
sanan
neuvosto

PAATOS 4500/YLE/11

Julkisen sanan neuvoston vapauttava paatds haastateltavan valintaan ja journalistiseen
ratkaisuvaltaan liittyvassa asiassa. Toimitus paatti oman journalistisen paatésvaltansa puitteissa

suostua haastateltavien asettamiin ennakkoehtoihin, jotka rajasivat yhden keskustelijan pois
ohjelmasta.

Kantelu 16.1.2011 ja 15.2.2011

Kantelija kirjoittaa, ettd 13.1.2011 |8hetetyssa ohjelmassa esiintynyt VR-Yhtyma Oy:n
toimitusjohtaja Mikael Aro Kieltdytyi julkisuudessa olleen tiedon mukaan osallistumasta
haastatteluun, jos yhdeksi haastateltavaksi suunniteltu veturinkuljettaja ja kansanedustajaehdokas
Harry Wallin olisi ollut mukana. Kantelija katsoo, etta Ylen paatés suostua toimitusjohtajan ehtoon
rikkol Journalistin ohjeiden vaatimusta, jonka mukaan journalistista pdatosvaltaa ei saa luovutiaa
ulkopuolisille. Kantelijan mukaan toimitusta voidaan myds kritisoida siita. etta se ei ole torjunut

painostusta tai houkuttelua, jolla yritetdan ohjata, estéda tai rajoittaa tiedonvalitysta.

Lisdksi ohjelmassa olisi kantelijan mielesta pitanyt tehda selvaksi, ettd VR-Yhtyma ja Yleisradio
ovat saman tahon eli valtion omistamia yrityksid. Omistussuhteet olisi pitdnyt mainita siksi, etta

"valtionyhtién edustajan tahto valikoida kanssahaastateltavat toisessa valtionyhtiossa télla kertaa

hyvaksyttin®.

Kantelija perustaa nakemyksiaan lilkkenne- ja viestintdministerion, vaitioneuvoston kanslian ja VR-
Yhtyman kayttéon vuonna 2009 laadittuun, salaiseksi merkittyyn asiakirjaan, jossa pohditaan
keinoja avata rautatieliikenteen pullonkauloja, korostetaan Pisara-radan merkitysta ja kirrehditaan
sen rakentamista. Haastattelusta pois jatetty veturinkuljettaja olisi mahdollisesti arvostellut

hanketta. ja "avoimeksi jaa, oliko tdma todellinen syy Aron kieltdytymiselld keskusteluista Wallinin

kanssa’.




Vastaus 28.3.2011

Paatoimitiaja Atte Jaaskelaisen mukaan suoraan keskusteluohjelmaan valitaan nelja vierasta.
joiden kautta erilaiset ja jopa vastakkaiset nédkemykset paasevat esille. "VR jumissa” -jaksossa
kysyttiin, miksi junaliikenne on takkuillut jo toisena perakkaisena talvena. Itsestaanselvat vieraat
olivat likenneministeri ja VR:n toimitusjohtaja. Liséksi keskustelijoiksi kysyttiin kansanedustaja
Markus Mustajarvea ja veturinkuljettaja-kansanedustajaehdokas Harry Wallinia. Ministeri Anu
Vehvildinen ilmoitti tulevansa lahetykseen, jos toimitusjohtaja Aro on paikalla. Kun Aro kuuli, etta
my6s Wallin on kutsuttu keskustelemaan, hén ilmoitti, ettei halua osallistua samaan ohjelmaan
Wallinin kanssa. Syyna oli se, ettd Aroa lukuun ottamatta kaikki muut osallistujat olisivat
kansanedustajaehdokkaita, ja VR:sté tulisi helposti vaaliase. Wallin itse arvioi. ettd syyna

kieltaytymiselle saattoivat olla hdnen sanomalehtikirjoituksensa VR:sta.

Ohjelman valmistelussa oli tultu tilanteeseen, jossa sisallén kannalta olennaisimpien
keskustelijoiden osallistuminen oli vaakalaudalla. Toimituksessa todettiin, etta liikkenneministeria ja
VR:n toimitusjehtajaa ei voi korvata toisella ministerilla tai johtajalla. Sen sijaan Wallinin osalta
paateltiin, ettd joku toinen asiantunteva ja suorasanainen veturinkuljettaja voisi ottaa hanen
paikkansa keskustelussa. Toimitusjohtaja Aro ei ollut kieltaytynyt tulemasta ohjelmaan, jossa
VR:a4 arvosteltaisiin tai jossa olisi mukana kriittinen veturinkuljettaja. Kieltaytyminen koski Wallinia

henkilokohtaisesti. Wallinin tilalle kutsuttu veturinkuljettaja haastoi aktiivisesti seka toimitusjohtajan
etta ministerin.

Jaaskelaisen mukaan ratkaisu ei muuttanut ohjelman debattiasetelmaa tai sisaltéa alkuperaisista
tavoitteista. Ohjelmassa kerrottiin, ettd Aro oli kieltaytynyt tulemasta lahetykseen Wallinin kanssa ja
tivattiin kieltaytymiselle perusteluja. Jaaskelainen kirjoittaa, etta asiasta kerrottiin avoimesti siksi.

etta yleisolla on oikeus tietaa, milla perustein ohjelmia tehdaan.

Jaaskelainen toteaa, etta toimitus ei voi pakottaa tai painostaa vieraita osallistumaan vastoin
naiden tahtoa. Haastateltavien on myds saatava ennakolta tietaa, millaisessa asiayhteydessa
heidan lausumaansa kaytetdan. Vaikka haastateltava kieltdytyy haastattelusta tai asettaa sille
ghtoja, toimitus paattaa itsenaisesti, keitéd ohjelmaan kutsutaan. Paatdkset tehdéan journalistisin

perustein. ohjelman sisaltéa ajatellen.

Paatoimittaja katsoo, ettd vaatimus Yleisradion ja VR-Yhtyman omistuksen valottamisesta

ohjelmassa on kohtuuton. Sellaisen logiikan perusteella valtio-omistus tulisi mainita aina, kun Yie




kasittelee valtionyhtiéita tai valtion asioita. Ylen omistajan tietdminen kuuluu yleissivistykseen. eika

vaitio-omistuksella ollut ohjeiman sisaltaman kritiikin kanssa mitidan tekemista.

Ratkaisu

Tiedonvdlityksen sisaltod koskevat ratkaisut on tehtava journalistisin perustein Tata paatosvaltaa ei
saa missaan oloissa luovuttaa toimituksen ulkopuolisille (JO 2.). Kasitellessaan omalle
tiedotusvalineelle, konsernille tai sen omistajille merkittavia asioita journalistin on hyva tehda
asiayhteys lukijalle, kuulijalle ja katsojalle selvaksi (6.) Haastateltavalla on oikeus saada ennakolta

tietad. millaisessa asiayhteydesséa hanen lausumaansa kaytetaan... [--] (17).

A-talk-ohjelman jaksossa pohdittiin, kenen syyta junien aikatauluongelmat ovat. Vieraina olivat
likenneministeri Anu Vehvilainen, VR-Yhtymén toimitusjohtaja Mikael Aro, kansanedustaja Markus
Mustajarvi ja veturinkuljettaja Pentti Kala. Aron esittelyn yhteydessé toimittaja kertoi, ettd tama ei
oliut suostunut tulemaan ohjelmaan yhdessa yhden kansanedustajachdokkaana olleen VR-
yhtyman tyéntekijdn kanssa. Aro perusteli kieltdytymistaan silla. ettd kolmen
kansanedustajaehdokkaan lasn&olo olisi johtanut poliittissavytteiseen keskusteluun. Han myss
kertoi. etta VR olisi osallistunut ohjelmaan siinakin tapauksessa, etté toimitus olisi pitanyt kiinni
alun perin suunnitellusta keskustelijakokoonpanosta. Sellaisessa tilanteessa studioon olisi tullut
toimitusjohtajan asemesta yhtyman yhteiskuntasuhdejohtaja. Aro totesi, etté Yle kutsuu ohjelman
vieraat. Toimittaja sanoi tdhén, etta nainhan pitéisi olla, minka jalkeen Aro viela lisasi, ettd jokainen

voi paattaa, tuleeko ohjelmaan vai ei.

Paatoimittajan vastauksesta selvida, ettd mikali toimitusjohtaja ei olisi osallistunut ohjelmaan, myés
ministeri olisi ja&nyt siitd pois. Juuri ndma kaksi henkiloa olivat keskeisessa roolissa, kun

ohjelmassa haluttiin vastauksia vastuunkantajilta.

Kritiikkiin vastaaminen julkisuudessa kuuluu ministerin ja merkittavan valtionyhtion toimitusjohtajan
rooliin. Kaikilla haastateltavilla on kuitenkin oikeus saada etukateen tietaa esiintymisensa
asiayhteys. A-talkin toimitus kertoi avoimesti ohjelman Iahtokohdista, mika sai keskeiset
haastateltavat asettamaan ennakkoehtoja mukaantulolleen. Viime kadessa toimitus paattaa.
minkalaisiin reunaehtoihin se suostuu. Tassa tapauksessa toimitus perusti ratkaisunsa itsenaiseen
arvioon siitd, ketka olivat ohjelman sisélléon kannalta mielenkiintoisimmat keskustelijat. Toimitus

kaytti harkintavaltaansa Journalistin ohjeiden mukaisesti ja lisdksi avasi taustakeskusteluja




yleisolle. Tahan silla oli jopa velvollisuus. Ohjelman aihe oli yhteiskunnallisesti merkittava, ja
yleisolla oli oikeus saada tietdd mahdollisista yrityksista vaikuttaa ohjelman journalistisiin
lahtokohtiin. Ministerin asettamasta ehdosta kertominen olisi tennyt prosessin yleisolle viela

selvemmaksi.
Valtion rooli VR-Yhtymé&n omistajana ja rataliikenteestd vastaavana toimijana tehtiin ohjelmassa
selvaksi, ja siita esitettiin kriittisia arvioita. Yleisradion asema valtionyhtidna on yleista tietoa, eika

sita ollut tarpeen mainita erikseen.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, ettd Yleisradio TV1 ei ole rikkonut hyvaa journalistista tapaa

ot

Tuomo Lappalainen Nina Porra

2. varapuheenjohtaja sihteeri
Kantelija:

Suomen Rautatiematkustajat ry

Vastaaja:
Yleisradio TV1

Ratkaisu tehty:
15.6.2011

Ratkaisun tekivat:
Tuomo Lappalainen (pj.), Jukka Ahlberg, Ulla Ahimén-Laiho, Ollijuhani Auvinen, Hannu Helineva.

Anna-Liisa Hamalainen, Juha Keskinen, Riitta Ollila, Inkeri Pasanen ja Titta Sinisalo.

I



