Suomen Rautatiematkustajat

Kalevi Kdmarainen

Kantelunne Yleisradion A-talkista oli esilld 1.2.2011 Julkisen sanan neuvostossa. Puheenjohtaja Risto Uimonen
paatti, ettd kantelua ei oteta neuvoston kasittelyyn. Paatoksen perustelut selvidvat alla olevasta
puheenjohtajan paatospoytakirjan otteesta. Jos paatds mielestdnne perustuu virheeseen tai vaarinkasitykseen,
Teillda on mahdollisuus pyytaa kantelunne uudelleenkasittelyd kahden viikon kuluessa tdman viestin

paivayksesta.

Tampereella 2. helmikuuta 2011

llkka Vanttinen

Tiedoksi: tv-paallikko Riitta Pihlajamaki

Ilkka Vdnttinen
Valmisteleva sihteeri

Julkisen sanan neuvosto

Vironkatu 3 D
00170 Helsinki
09-135 7494

040-739 2709

b% Ajattele luontoa ennen kuin tulostat taman sahkopostin.

4500/YLE/10 Rautatiematkustajat / TV1, A-studio (Vanttinen)

Kantelu kohdistuu Yleisradion TV1:n ohjelmaan A-talk, VR jumissa. Se |ldhetettiin
13.1.2011. Julkisuudessa olleen tiedon mukaan ohjelmassa esiintynyt VR-Yhtyma Oy:n
toimitusjohtaja Mikael Aro kieltdytyi mukana olosta, jos veturinkuljettaja ja
kansanedustajaehdokas Harry Wallin olisi ollut mukana. Yle taipui Aron tahtoon, mika on
kantelijan mielesta journalistin ohjeiden kohdan 2 vastaista. Kakkoskohdan mukaan
tiedonvalityksen sisdltoa koskevat ratkaisut on tehtava journalistisin perustein eika
padatosvaltaa saa missaan oloissa luovuttaa toimituksen ulkopuolisille.

Aron tahtoon mukautumista voidaan kantelijan mielesta kritisoida myos journalistin
ohjeiden kohdan 3 valossa. Sen mukaan journalistilla on oikeus ja velvollisuus torjua
painostus tai houkuttelu, joilla yritetdan ohjata, estaa tai rajoittaa tiedonvalitysta.

Ohjeiden kohdan 6 mukaan kasitellessaan omalle tiedotusvalineelle, konsernille tai sen
omistajille merkittavia asioita journalistin on hyva tehda asiayhteys yleisélle selvaksi.
Seka VR-Yhtyma ettd Yleisradio ovat saman tahon eli valtion omistamia yrityksia.
Kantelijan mielesta asiayhteytta ei tuotu ohjelmassa esiin, vaikka se on voinut vaikuttaa
"sallitun” kritiikin maaraan, kuten Wallinin pois jattdminen osoittaa.

Sihteerin mielesta vaiheet ennen ohjelman tekoa ovat hankalia kasiteltavia. Kantelija
viittaa vain julkisuudessa olleisiin tietoihin. Toimitus kokoaa haastateltavat journalistisin
perustein ja ottaa huomioon ohjelman kokonaisuuden. Haastateltavat voivat asettaa
ehtoja esiintymiselleen ja toimitus voi tietysti tuoda ne julkisuuteen, jos sen oikeaksi
ndkee. Tassa tapauksessa asiasta keskusteltiin ohjelman alussa, jolloin katsojat pystyivat



saamaan suoraa informaatioita Ylen journalistisista ratkaisuista. Toimitus valitsi Wallinin
sijasta Aron ja korvasi veturinkuljettajan toisella henkil6lla. Sekin on journalistisen
paatosvallan kayttamista. Painostuksen ja neuvottelun raja on hailyva.

Ohjelman toimituspaallikké Matti Virtanen kaytti Aamulehden verkkosivuilla seuraavan
puheenvuoron asiasta:

” A-talkin tavoitteena oli saada VR:n toimitusjohtaja ja liikkenneministeri studioon vastaamaan
kritiikkiin. Tassa onnistuttiin harvinaisen tiukkasanaisen vaannon jalkeen. Periaatteessa olisi
toki ollut mahdollista, etta studiossa olisivat olleet vain Harry Wallin ja Markus Mustajarvi.
Kaytannossa oli kuitenkin parempi, etta vastuulliset saatiin vastaamaan.

Yleisradion toimitukset eivat luovuta journalistista paatosvaltaa ulkopuolisille. Joskus
joudutaan kuitenkin neuvottelemaan ja tekemaan kompromisseja. Me luotamme siihen, etta
katsojat ymmartavat asian kunhan perustelut kerrotaan heille avoimesti.

Wallinin syrjayttamisesta keskusteltiin ohjelman alussa, ja toimitusjohtaja Aro joutui sita
selittelemaan. Samaan aikaan Wallin sai omille ndakemyksilleen hyvin julkisuutta lehdistossa.
Hanen tilalleen studioon I6ysimme toisen kriittisen veturinkuljettajan, Pentti Kalan. Ratkaisu
oli journalistisesti perusteltu, ja se tehtiin toimituksessa keskustelun jalkeen yhteisesti.”

Pitdisikd omistajuus mainita Ylessa aina kun Yle kasittelee valtion asioita?
Yleissivistykseen kuuluu tietda, etta valtio omistaa Ylen ja VR:n.

Esitys: Ei oteta kasittelyyn.
Paatos: Ei otettu kasittelyyn.



