Pääsivu

Vr Oy ja julkinen palvelu

Sisämaan yöjunayhteydet palautettava

Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa

Kemijärven yöjunasekoilu

Kysymys on palveluasenteesta

Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu

Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle

Yöjuna Koillismaalle?

VR:n liikennemonopoli harkintaan

Rataverkko demokratian aikaan

Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!

Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä

Kuluista perillä vain harvat

Pikajunalla vanhaa rataa

Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?

Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä

Yöjunalla Vuokattiin

Hallitus

Linkkejä

 

PUHEENJOHTAJAN MIETTEITÄ

SISÄMAAN YÖJUNAYHTEYDET JA LIIKENNEMINISTERIÖN USKOTTAVUUS

Itä-Suomen yöjunat puhuttavat yhä aika ajoin. Viimeksi kainuulainen kansanedustaja Marja Kyllönen teki asiasta kysymyksen kevättalvella. Vastaus näiden ostoliikennerahoilla kustannettujen junien palauttamiseen on kuitenkin aina ylimalkainen ei. Siksi Suomen Rautatiematkustajat ry. teki aikatauluja ja matkustajamääräarvioita myöten perustellun esityksen niiden palauttamiseksi. Vielä ei ole vastausta kuulunut. Analysoin tätä liikenne- ja viestintäministeriön muun toiminnan valossa.

Helsingin Sanomat raportoi 8.6. laajasta ministeriön lainvalmistelun tason arvostelusta. Esimerkkinä mainitaan asiantuntija-arvio esityksestä laiksi vahvasta tunnistamisesta ja sähköisistä allekirjoituksista, joka ”on tehty lähes täysin elinkeinonharjoittajien ehdoilla. Siinä ei ole otettu juuri lainkaan huomioon käyttäjien eli tavallisten ihmisten oikeuksia”.

Lehtijutussa arvostellaan viestinnän lainvalmistelua, mutta näkökulmaa voi laajentaa. Virkamies esimerkiksi totesi helmikuussa 2006 kainuulaisessa sanomalehdessä, ettei ministeriössä tiedetä sisämaan yöjunien matkustajalukuja samalla kun selkeästi kerrottiin junien lopettavan kulkunsa.

Lapin säännöllistä yöjunaliikennettä koskevan 28.10.2003 allekirjoitetun aiesopimuksen mukaan yöjunat ovat yhteiskunta- ja aluetaloudellisesti merkittävää palvelua, jonka toimintaedellytyksiä ja jatkuvuutta pyritään edistämään. Jos liikenne on vaarassa loppua taloudellisista syistä, osapuolet ryhtyvät liikenteen jatkuvuutta turvaaviin toimiin osana kannattamattoman henkilöliikenteen ostosopimusta.

Tyrmäämällä Itä-Suomen yöjunien palauttamisselvitysten teon ministeri hylkää muun muassa oman vaalialueensa. Hylättyjä ovat kuitenkin myös etelän väestökeskittymät, joita yöjunat kenties voisivat palvella. Lisäksi sisämaan turistikeskusten elinkeinonharjoittajat kärsivät.

 

Kalevi Kämäräinen

Sotkamo-lehti 23.6.2009