Pääsivu

Sisämaan yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus

Vr Oy ja julkinen palvelu

Sisämaan yöjunayhteydet palautettava

Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa

Kemijärven yöjunasekoilu

Kysymys on palveluasenteesta

Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu

Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle

Yöjuna Koillismaalle?

VR:n liikennemonopoli harkintaan

Rataverkko demokratian aikaan

Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!

Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä

Kuluista perillä vain harvat

Pikajunalla vanhaa rataa

Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?

Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä

Yöjunalla Vuokattiin

Hallitus

Linkkejä

 

PUHEENJOHTAJAN MIETTEITÄ

YÖJUNAT JA YHDENVERTAISUUS

Pohjoiskarjalainen liikenneministeri vetosi yhdenvertaisuuteen vastaanottaessaan Lieksan ja Joensuun välisen kimppakyydin lakkauttamista vastustavan adressin. Kuulin ministerin lausuvan radiossa jotakuinkin näin: kun muualla ei vastaavaa ostopalvelua ole, nämäkin kyydit pitää lopettaa.

Ennen Vehviläisen virkakautta liikenneministeriö ja VR Oy allekirjoittivat sopimuksen, jonka mukaan Lapin yöjunat ovat yhteiskunta- ja aluetaloudellisesti merkittävää palvelua. Junien toimintaedellytyksiä ja jatkuvuutta edistetään minkä lisäksi palvelun vaarantuessa taloudellisista syistä turvaudutaan kannattamattoman henkilöliikenteen ostosopimukseen.

Vehviläinen itse vastasi helmikuussa 2008 Joensuun yöjunien tappiollisuutta koskevaan kysymykseen. Hän kertoo ministeriöllä olevan vakiintuneet valvonta- ja seurantamekanismit sekä menettelyt VR Oy:n ostoliikennejunien raportoinnista. Ministerin mukaan sisämaan yöjunien tuottojen ja kustannusten arviointiin on myös saatu riittävät tiedot.

Virkamies kuitenkin kertoo tietoa kadonneen: vuoden 2006 alussa matkustajamäärät eivät olleet ministeriön tiedossa samalla kun sisämaan yöjunien kerrottiin joka tapauksessa lopettavan kulkunsa. Hiukan myöhemmin VR Oy:n henkilöliikennejohtaja taas kertoi etteivät vuotta 2005 aiemmat matkustajatilastot ole säilyneet. Päätöksenteko tuntuu siis tapahtuneen puutteellisten tietojen nojalla.

VR Oy:n autojunaesitteen kartalla ovat muun muassa Ruka (130 kilometriä rautatieasemalle) ja Iso-Syöte (145 kilometriä rautatieasemalle). Jos yöjuna kulkisi Taivalkoskelle, etäisyydet olisivat 89 ja 40 kilometriä. Vuokatissa rata taas tulee suoraan keskustaan. Lähettyvillä on myös pienempiä talvimatkailukohteita, musiikkijuhlistaan tunnettu Kuhmo sekä ratojen varrella suomalaisittain suuria kaupunkeja. Turismi lienee yhtä lailla aluetaloudellisesti merkittävä elinkeino kuin Lapissa. Junalla matkustaminen on varmasti myös ekologisesti ja yhteiskuntataloudellisesti järkevää.

Missä siis on ero? Itse en asiallista syytä keksi. Aiemmin olen arvellut, että sisämaan yöjunien mahdollisuuksia on selvitettävä ministeriön toiminnan uskottavuuden vuoksi. Vielä vahvempi peruste on yhdenvertaisuus, joka ei edellytä Lapin yöjunien lopettamista. Tasavallaksi itseään kutsuneessa Rooman imperiumissa valloitettuja kansoja kohdeltiin periaatteella divide et impera (hajota ja hallitse). Meillä toivoisi noudatettavan edistyksellisempiä hallintotapoja.

 
Kalevi Kämäräinen

Ylä-Karjala 30.6.2009