Pääsivu

Taitaa olla yöjunakapinan aika

Yöjunat ja yhdenvertaisuus

Sisämaan yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus

Vr Oy ja julkinen palvelu

Sisämaan yöjunayhteydet palautettava

Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa

Kemijärven yöjunasekoilu

Kysymys on palveluasenteesta

Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu

Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle

Yöjuna Koillismaalle?

VR:n liikennemonopoli harkintaan

Rataverkko demokratian aikaan

Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!

Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä

Kuluista perillä vain harvat

Pikajunalla vanhaa rataa

Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?

Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä

Yöjunalla Vuokattiin

Hallitus

Linkkejä

 

PUHEENJOHTAJAN MIETTEITÄ

ON JO AIKA VAPAUTUA VR:N KAHLEISTA

Henkilöliikennejohtaja Antti Jaatinen on vastannut VR Oy:n nimissä Parikkalan kunnan esitykseen lisätä seisake Särkisalmelle ja Pendolinovuoron S 7 pysähtymiseksi Parikkalan asemalla. Kunnan perustelut, kuten esimerkiksi ympäristöseikat, ovat tästä ajasta. Yhtiön näkemykset sen sijaan ovat enimmäkseen omituisia.

Liikennöitsijä ei nähtävästi kykene arvioimaan Särkisalmen matkustajapotentiaalia. Teen pikaisen katsauksen yhtiön puolesta. Vuonna 2008 rataosalla Parikkala – Savonlinna oli 95.000 matkustajaa liikennepaikkakohtaisen kasvun ollessa Parikkalaa lukuun ottamatta 13 - 41 prosenttia. Jos käytetään vähäliikenteisimmän seisakkeen matkustajalukua (Lusto; lisäys 41 prosenttia), uusi pysähdys houkuttaisi hiukan yli 4.000 matkustajaa eli reilut neljä prosenttia edellisvuoden kokonaismäärästä.

Särkisalmen voisi kuvitella syövän Parikkalan matkustajamääriä (etäisyys on viitisen kilometriä). Näin ei kuitenkaan ole. Toissa vuonna avattu Oriveden keskustan seisake sijaitsee kahden kilometrin päässä Oriveden asemasta. Vuonna 2008 seisakkeen käyttäjämäärä oli likimain sama kuin Savonlinnan kauppatorilla, vaikka Oriveden asemankin matkustajaluvut nousivat lähes 10 prosenttia. Uusi pysähdys on siis lisännyt junan käyttöä.

Henkilöliikennejohtajan mukaan Särkisalmen pysähdys kasvattaa matka-aikaa. Nykyinen kalusto ajaa reitin 53 tai 54 minuutissa eli samassa ajassa kuin veturivetoiset junat vuonna 2004. Aikatauluihin sisältyvä kirimisvara ja niin sanottujen kiskobussien parempi kiihtyvyys huomioon otettuna uusi seisake ei pitkitä matkantekoa yhtään. Jos olisinkin väärässä, lisäys ei ole paria minuuttia enempää.

Laitureiden ja valaistuksen rakentaminen eivät kuulu VR Oy:lle. Paikallisjunalle riittää tosin vaikkapa lyhyehkö kestopuinen rakennelma, joka ei viene kuntaakaan vararikkoon, jos Ratahallintokeskus kieltäytyy maksajan roolista. Koska radoilla on muitakin ”pimeitä” seisakkeita, epäilen valaistuksen välttämättömyyttä (joka sekään tuskin kovin kallis on).

Yhdistyksemme hallituksen jäsen matkusti viime viikolla Pendolinolla S 7 Joensuuhun. Tuolloin juna teki ylimääräiset pysähdykset Imatran tavara-asemalla sekä Parikkalassa niin, että matkustajiakin olisi ehtinyt ottaa ja jättää. Juna joutui myös hiljentämään huomattavasti tavarajunan kohtaamisen vuoksi Kesälahdella. Perille Pendolino tuli kuitenkin ajallaan. Väitänpä ettei kaikkea aikatauluun sisältyvää pelivaraa vielä ollut käytetty.

Kuluvana vuonna vähenevä junamatkustus lienee taantuman seurausta. Erityisesti Parikkalan asemalle olisi syytä saada lisää käyttäjiä, sillä matkustajamäärä kasvoi vuonna 2008 vain yhden prosentin verran. Omistamamme yhtiö kuitenkin kieltäytyy toimista, jotka loiventaisivat matkustuksen laskua elleivät jopa auta pitämään lukuja nousujohteisina.

Pieksämäellä matkustajaluvut ovat yli nelinkertaiset Parikkalaan verrattuna, ja Savonlinnaan piisannee tulijoita radanvarren pitäjistäkin. VR Oy ei kuitenkaan pysty muuhun kuin rahan ruinaamiseen Pieksämäen ja Savonlinnan välisille junille, vaikka Parikkalan liikenne kulkee ilman tukea. Kädettömyys näkyy myös yhtiön kommenteissa Parikkalan kunnan esityksiin.

Yhtäläisen kädetöntä on ollut päättäjiemme suhtautuminen toimijaan, jolle veronmaksajat tarjoavat kiskot käytettäväksi. On jo aika keksiä konstit sekä yhtiön oman että yhteiskunnan kokonaisedun vastaisen toiminnan lopettamiseksi rataverkolla.


Kalevi Kämäräinen

Itä-Savo 13.8.2009