Pääsivu

Yöjunaselvitys haisee

Vr-yhtymän yksinoikeus harkintaan

Olisiko henkilöliikenne sittenkin mahdollista?

Eduskuntavaalit ja yöjunat

Sinisten vaunujen romutus arveluttavaa

Junalla Helsinkiin - yöjunalla olisi tarve

Lähijunia Ouluun vaikka heti

On jo aika vapautua VR:n kahleista

Taitaa olla yöjunakapinan aika

Yöjunat ja yhdenvertaisuus

Sisämaan yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus

Vr Oy ja julkinen palvelu

Sisämaan yöjunayhteydet palautettava

Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa

Kemijärven yöjunasekoilu

Kysymys on palveluasenteesta

Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu

Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle

Yöjuna Koillismaalle?

VR:n liikennemonopoli harkintaan

Rataverkko demokratian aikaan

Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!

Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä

Kuluista perillä vain harvat

Pikajunalla vanhaa rataa

Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?

Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä

Yöjunalla Vuokattiin

Hallitus

Linkkejä

 

AJATUKSIAMME RAIDELIIKENTEESTÄ

KAUKOJUNIA VOISI KÄYTTÄÄ LÄHILIIKENTEEN TARPEISIIN


Kuva: Mauri Monto

Helsingin seudun liikenne vaatii VR:ltä ennätyskorvauksia ajamattomista junavuoroista (HS Kaupunki 13.2.).
Voisiko force majeure –kriteerien tutkiskelun sijaan käyttää aikaa ”force possibilite” –pohdiskeluun? HSL:ää voisi pikemminkin hyvittää niin, että kummankin osapuolen voitoksi saataisiin entiset ja vielä uudet asiakkaat nauttimaan junaliikenteen palveluista. Korvauksissa HSL:n ja VR:n tulisi katsoa ”menneen talven lumien” sijaan pitkälle tulevaisuuteen.
Yksi korvausmuoto HSL:lle ja suivaantuneille lähijunamatkustajille voisi olla kaukojunien avaaminen lähiliikenteelle. Matkustajien kuukausilippuun voitaisiin tulostaa lisäkortti, jolla he voisivat osoittaa kaukojunien konduktööreille kuukausilippunsa voimassaolon.
Näin osa työmatkalaisista voisi maksamallaan lähijunamatkalla käyttää myös kaukojunia ja saada odottelusta, pakkasessa värjöttelystä ja ajamattomista vuoroista yleiskorvaukseksi tiheämmät junavuorot.
Nykyinen korvauskäytäntö luukuttaa asiakkaita, enkä toivoisi sitä vielä jo koetun päälle.
Palvelutason kohottaminen anteeksipyyntönä ei maksaisi juuri mitään. Ei investointeja lisäraiteisiin tai -henkilöstöön, ei laiturien perusparannusta eikä maankäyttöön puuttumista.
Mielestäni kyse on tahdon asiasta, mahdollisuudesta kokeilla uutta käytäntöä. Monet lähijunien matkustajat olisivat vähemmän riippuvaisia aikatauluista. Esimerkiksi kirkkonummelaisille tämä tarkoittaisi päivittäin 16 lisävuoroa kumpaankin suuntaan.
Ehkä vuosien myötä konduktöörien lukulaitteet tulisivat yhteneviksi ja työmatkalippuihin saataisiin kaksihintajärjestelmä: vain lähijuniin tai myös kaukojuniin oikeuttavat hintaluokat.
Ja kun seuraava force possibilite  -tilanne tulee, voitaisiin koekäyttäkää kolmihintajärjestelmää: lähijuniin ykkösluokan vaunu, jossa on tilaa istua ja lukea päivän lehtiä.

Sari Jouhki
Hallituksen jäsen
Suomen Rautatiematkustajat ry

Helsingin Sanomat 17.2.2010