Pääsivu

Henkilöjuna Joensuuhun

Rautateiden ongelma ydin on VR:n monopoliasema

Kaukojunia voisi käyttää lähiliikenteen tarpeisiin

Yöjunaselvitys haisee

Vr-yhtymän yksinoikeus harkintaan

Olisiko henkilöliikenne sittenkin mahdollista?

Eduskuntavaalit ja yöjunat

Sinisten vaunujen romutus arveluttavaa

Junalla Helsinkiin - yöjunalla olisi tarve

Lähijunia Ouluun vaikka heti

On jo aika vapautua VR:n kahleista

Taitaa olla yöjunakapinan aika

Yöjunat ja yhdenvertaisuus

Sisämaan yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus

Vr Oy ja julkinen palvelu

Sisämaan yöjunayhteydet palautettava

Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa

Kemijärven yöjunasekoilu

Kysymys on palveluasenteesta

Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu

Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle

Yöjuna Koillismaalle?

VR:n liikennemonopoli harkintaan

Rataverkko demokratian aikaan

Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!

Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä

Kuluista perillä vain harvat

Pikajunalla vanhaa rataa

Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?

Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä

Yöjunalla Vuokattiin

Hallitus

Linkkejä

 

AJATUKSIAMME RAIDELIIKENTEESTÄ

TILASTOTKIN TODISTAVAT JUNIEN MYÖHÄSTELYN


Kuva: Mauri Monto

Loppilainen M. Simola kirjoitti junien myöhästelystä (HäSa 18.02.). Varsin helposti löytyy Liikenneviraston rautatieosaston internet-sivuilta tukea hänen näkemykselleen.

Junat todellakin myöhästelevät. Tammikuussa lähiliikenteen täsmällisyysprosentti oli 79,8% ja kaukoliikenteessä 71,1%. Omilla kaupunkiradoillaan Helsingistä Keravalle, Leppävaaraan ja Vantaankoskelle kulkevien junien täsmällisyys oli 82,6%.

Kun vielä ottaa huomioon keskiviikkoisen tiedon Helsingin Sanomista, että tammikuussa lähiliikenteen runsaasta 23 000 junavuorosta jouduttiin peruuttamaan 2009, on varsin helppo päätellä jäljelle jääneiden junien kulkeneen tupaten täysinä.

Julkisuudessa VR mielellään tavoilleen uskollisena vierittää syyn ongelmistaan muille ja usein rataverkon ylläpitäjälle Liikenneviraston rautatieosastolle, entiselle Ratahallintokeskukselle.

Tilastot kuitenkaan eivät tue tätä väitettä, sillä samaan tahtiin kuin liikennöitsijän täsmällisyys on romahtanut ennätyshuonoksi, on myöskin radanpitäjästä aiheutuneiden myöhästymisten osuus vähentynyt 14,5 prosenttiin kaikista myöhästymisistä.

On aika erikoinen yhtälö, että joulukuussa liikenne- ja viestintäministeriö myönsi VR:lle monopoliaseman vuoden 2019 loppuun raiteilla tapahtuvaan henkilöliikenteeseen.

Jos joku yksityinen toimija rataverkolla olisikin ja sitä kohtaisi moiset ongelmat, uhattaisiin sitä toimiluvan menettämisellä heti, ellei tahti parane. Nyt sitä ei voida edes harkita, koska kukaan muu ei kiskoilla saa matkustajia kuljettaa. Monopoliasemaa olisikin erittäin perusteltua pohtia ministeriössä, sillä uusien toimijoiden markkinoilletuloaika on joka tapauksessa vuosia osin erikoisesta raideleveydestämme johtuen.

Yksikään yrittäjä ei edes harkitse rautatiematkustajien kuljettamista, jos siihen voi ryhtyä vasta vuonna 2020, ellei ministeriö myönnä jälleen uutta siirtymäaikaa nykyiselle monopolille.

Rahasta VR:n ongelmat eivät voi olla kiinni. VR:n tase on erittäin vahva, omavaraisuusaste 78% ja selvää rahaa löytyy 143 miljoonaa euroa velkojen ollessa mitättömät 2,4 miljoonaa euroa.


Jarkko Voutilainen
Suomen Rautatiematkustajat ry:n hallituksen jäsen
Hämeenlinna

Hämeen Sanomat 22.2.2010