Pääsivu

Radat pitäisi mitoittaa halutun liikenteen mukaan

Omaa voimaa uikuttaa, virkamiestarmoa kyykyttää

Sinisten vaunujen romutus ja rautatiekilpailu

Mietteitä Haapajärven lättähattureissulta

Kilpailutustuskaa

Tsaarinaikainen hallinto

Britanniasta on opiksi

Ministeri Vehviläisen voima vaikuttaa ja tahto toteuttaa?

Tilastotkin todistavat junien myöhästelyn

Henkilöjuna Joensuuhun

Rautateiden ongelma ydin on VR:n monopoliasema

Kaukojunia voisi käyttää lähiliikenteen tarpeisiin

Yöjunaselvitys haisee

Vr-yhtymän yksinoikeus harkintaan

Olisiko henkilöliikenne sittenkin mahdollista?

Eduskuntavaalit ja yöjunat

Sinisten vaunujen romutus arveluttavaa

Junalla Helsinkiin - yöjunalla olisi tarve

Lähijunia Ouluun vaikka heti

On jo aika vapautua VR:n kahleista

Taitaa olla yöjunakapinan aika

Yöjunat ja yhdenvertaisuus

Sisämaan yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus

Vr Oy ja julkinen palvelu

Sisämaan yöjunayhteydet palautettava

Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa

Kemijärven yöjunasekoilu

Kysymys on palveluasenteesta

Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu

Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle

Yöjuna Koillismaalle?

VR:n liikennemonopoli harkintaan

Rataverkko demokratian aikaan

Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!

Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä

Kuluista perillä vain harvat

Pikajunalla vanhaa rataa

Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?

Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä

Yöjunalla Vuokattiin

Hallitus

Linkkejä

 

AJATUKSIAMME RAIDELIIKENTEESTÄ

JUNAPALVELUJEN SÄILYTTÄMISEKSI ON KEINOJA


Kuva: Mauri Monto

VR:n aikeet katkaista Kemijärven yöjunayhteys aseman lipunmyynnin lopettamisen lisäksi ovat taas esillä. Ministerit puolestaan tarjoavat lämmintä kättä toista toivoville. Halutessaan päättäjät voisivat myös toimia.
Rautatielain mukaan VR:kin tarvitsee toimiluvan, johon voidaan sisällyttää täydentäviä ehtoja. Liikenneministeriö voi myös 9 §:n nojalla peruuttaa luvan kokonaan tai määräajaksi, jos ehtoja vakavasti ja toistuvasti rikotaan (vähäisistä rikkeistä voidaan antaa varoitus).

Lain esityöt eivät nähdäkseni kerro, mikä on 5. pykälän mukaan mahdollista. Kun aikataulujenkin vahvistaminen perustuu lakiin (18 §), mielestäni lipunmyynninkin sääntely on mahdollisuuksien rajoissa. VR tosin saattaa käsittää ehdot toiveiksi ja viittaa niille kintaalla.

Joka tapauksessa ainakin lainmuutoksella asia järjestyy. Kun yksityiset junaoperaattorit eivät saa Britanniassa muuttaa yksipuolisesti edes aseman aukioloa, kyse ei ole kumouksellisesta uudistuksesta. Lisäksi 9. pykälää pitää muuttaa niin, että ehdoista piittaamattomuudesta on suoritettava tuntuva seuraamusmaksu.

Paraikaa käsitellään uutta esitystä rautatielaiksi, jossa mainittujen pykälien asiasisältö ei muutu. Reformi jää siis seuraavien päättäjien kyvykkyyden varaan. Eduskuntakin voi olla oma-aloitteinen, jos ministeri on passiivinen.

Toinen kysymys on Kemijärven yöjunayhteyden turvaaminen. Nykyinen matkustajaluku on palannut jupakkaa edeltävien liikennöintivuosien tasolle. Muistettakoon, että liikenneministeri Huovinen ilmoitti helmikuussa 2006 VR:n puolesta junan kannattamattomuuden olleen vasta kalustojärjestelyihin liittyvä uhka.

VR toki vetoaa tappioihin ja ministeritkin liikesalaisuuteen sen enempiä kyselemättä. Matkustajalukujen valossa kuitenkin arvelen, ettei yhteys kovin tappiollinen ole jos ollenkaan. Siksi ministeri Vehviläinen voisi olla sanojensa mittainen ja soveltaa television A-talkissa 21.1. (2010) mainitsemaansa julkisen palvelun velvoitetta. Ajettakoon Kemijärven yöjunaa VR:n omalla riskillä kuten ennen jupakan alkua.

Nähtäväksi jää onko päättäjistä rautatiematkustajien etujen ajajiksi. Syytä olisi, koska nykyinen ympäri maata käytetty lähetystömenettely ja adressien keräily tuo mieleen paremminkin tsaarin ajan kuin länsimaisen demokratian toimintatavat.

 

Kalevi Kämäräinen
Puheenjohtaja
Suomen Rautatiematkustajat ry
www.rautatiematkustajat.fi

Lapin Kansa 29.1.2011